MNK_knooppunten

De regio Midden-Nederland wil invulling geven aan haar ambities om te sturen op de multimodale netwerken in de provincie. Leefbaarheid en duurzaamheid als voorwaarde voor mobiliteit spelen een steeds grotere rol. In plaats van het optimaliseren van de doorstroming alleen voor autoverkeer (traditioneel verkeersmanagement), wordt verkeersmanagement de komende jaren multimodaler georganiseerd. Hieraan wordt regionaal samengewerkt in het programma Multimodaal Verkeersmanagement (MUVM). Dit sluit aan bij de beleidsmatige wens om actieve en collectieve vervoerwijzen te stimuleren boven het (individuele) autoverkeer.De provincie Utrecht streeft naar een gezamenlijk startpunt over hoe de verschillende wegbeheerders (binnen en grenzend aan de provincie) omgaan met deze ambities. Het door de betrokken wegbeheerders gezamenlijk opgestelde Multimodaal Netwerk Kader (MNK) dient er inhoudelijk voor om een weloverwogen afweging te maken tussen de verschillende modaliteiten en geeft antwoord op de vraag welke modaliteit in welke situatie extra prioriteit dient te krijgen ten koste van (de prioriteit van) één of meerdere andere modaliteiten. Het kader helpt om de vertegenwoordigers van de verschillende modaliteiten aan tafel te krijgen, en integraal te bepalen wat nodig is om de totale mobiliteitsinfrastructuur beter te benutten.Het MNK is de opvolger van de sturingsvisie Dynamisch Verkeersmanagement Midden-Nederland uit 2015. Deze sturingsvisie is destijds ontwikkeld vanuit de methodiek van Gebiedsgericht Benutten Plus (GGB+) en richt zich alleen op het autoverkeer. De sturingsvisie is in het verleden bestuurlijk vastgesteld.

Data and Resources

Additional Info

Field Value
Last Updated May 19, 2025, 23:17 (UTC)
Created May 19, 2025, 23:17 (UTC)
harvest_object_id ecc3f085-17a8-48c7-bd65-306cb956e442
harvest_source_id e2e9c39f-2278-432a-b9c2-3b6cb24a61a5
harvest_source_title Data Overheid